2025 blev et rekordår for turismen på Ærø. Øen oplevede både flere færgepassagerer og flere lystsejlere end tidligere – og fremgangen kan mærkes i både havne, kulturinstitutioner og lokalsamfundet.
I alt 334.000 gæster besøgte Ærø i 2025. Det er en stigning på 4,4 procent i forhold til året før, hvor 321.000 gæster lagde vejen forbi øen. Dermed overgår besøgstallet også årene 2020 og 2021, hvor midlertidigt billige færgebilletter under coronapandemien trak ekstra mange besøgende til.
Fyldte færger og havne
Både færgerne til Ærø og øens lystbådehavne har været godt fyldt gennem store dele af året. Gæsterne har blandt andet besøgt badehusene, Søfartsmuseet, julemarkedet i Ærøskøbing samt sommerens to store festivaler – og mange vender tilbage år efter år.
Besøgstallene opgøres på baggrund af antallet af færgeankomster og lystsejlere, en metode som Ærø – ligesom Samsø – har anvendt siden 2017.
Tyskere, ydersæson og bryllupper
Ifølge opgørelsen er der især tre forklaringer på fremgangen. Flere tyske gæster har fået øjnene op for Ærø, ydersæsonerne tiltrækker flere besøgende, og ikke mindst blomstrer bryllupsturismen. I 2025 blev der gennemført omkring 3.000 udenlandske vielser på øen.
Samarbejde på tværs
Fremgangen ses som resultatet af et tæt samarbejde mellem erhvervsliv, foreninger, museer, frivillige og ærøboer – samt partnerskaber med blandt andre Destination Fyn, ø-kommunerne, Geopark Det Sydfynske Øhav og VisitDenmark.
Alt tyder dermed på, at Ærø har bidt sig fast som et af de mest populære rejsemål i Det Sydfynske Øhav – også uden for højsæsonen.
MitOdense – det, der samler os