fbpx

Turistaktører fra hele Fyn er nu halvvejs i et workshopforløb, som skal hjælpe aktørerne til at skabe mere synlighed overfor både danske og udenlandske turister.

Forløbet er sat i verden gennem et samarbejde mellem Landdistrikternes Fællesråd og Destination Fyn som en del af Interreg-projektet React 1.2.

Efter to vellykkede workshopforløb på henholdsvis Sjælland, Lolland-Falster og Møn er det tredje og sidste forløb på dansk side i regi af Interreg-projektet React 1.2 nu halvvejs. Forløbet finder sted på Fyn og består af fem indholdsrige workshops, hvoraf de tre, som bliver afholdt på denne side af sommersæsonen, er veloverstået. Forløbet har fokus på, hvordan turistaktørerne gør sig synlige ved strategisk brug af data samt ved at kende og kommunikere til deres kundetype. Dermed er formålet at understøtte turismeudvikling og oplevelsesøkonomi på Fyn.

Vi har i Destination Fyn gode erfaringer med at lave den her slags forløb og er rigtig glade for vores samarbejde med Landdistrikternes Fællesråd. Det løfter vores fynske virksomheder, når de mødes til fokuseret kompetenceudvikling, netværk og gensidig inspiration, og det er bestemt også tilfældet med det her digitale akademi.

Mark Hauge Østergaard, forretningsudvikler hos Destination Fyn.

Røde, gule, grønne og blå kundetyper på Munkebo Kro
Forløbet blev skudt i gang med et webinar i marts efterfulgt af en workshop på Munkebo Kro. Med udsigt til Kerteminde Fjord introducerede Bodil Tejg Krunderup fra Institut for Kundetyper de fire kundetyper, som instituttet har udviklet på baggrund af et omfattende forskningsprojekt. Er din primære kundetype den røde frihedssøgende type, den gule omsorgssøgende type, den blå kontrolsøgende type eller den grønne tryghedssøgende type? Blev virksomhederne bedt om at vurdere.

Ved at kommunikere til sin kundetype sikrer virksomheden blandt andet flere og mere loyale og engagerede kunder.

Bodil Tejg Krunderup, Institut for Kundetyper

Data og effektiv markedsføring hos Odense Congress Center
I slutningen af april mødtes deltagerne igen på Odense Congress Center, hvor Morten Kyvsgaard fra Kyvsgaard Kommunikation stod klar til at lære de fynske turistaktører om, hvordan de skaber effektiv markedsføring ved at måle og anvende deres data.

Markedsføring er vores største udfordring. Vi har et rigtig godt produkt, men som nystartet virksomhed har vi brug for at komme ud over kanten og få gjort os synlige for turisterne. Og det får vi rigtig god hjælp til her på forløbet.

Mick Hartwig, Bike Tours Fyn.

Nye netværksrelationer og Google Analytics står højt på vores to-do-liste, og vi får begge dele gennem forløbet. Det her gør, at vi nu kan få skabt nogle gode vaner i forhold til vores brug af data, så vi er meget glade.

Lone Weidemann, Odense Bys Museer.

Forløbet fortsætter i efteråret, hvor deltagerne får mulighed for at arbejde endnu mere i dybden med både data og kundetyper.

Fakta
I forløbet deltager Danmarks Jernbanemuseum, Kammas Kantine, Odense Bys Museer, Hotel Odeon, Svendborg Event, Odense Squash Klub, Spangsgaard Bed and Breakfast, Bike Tours Fyn, Ronæs Strand Camping, H.C. Andersen Festivals, Kragsbjerggaard, Frank A. Busser, Dansk Camping Union, Fynsk Grafiske Værksted, Odense Congress Center, Dyreborg Glamping, Sinatur Hotel og Konference, Scandic Odense, Hotel Hesselet, Hotel Knudsensgaard, Hotel Christiansminde, Munkebo Kro og Visit Assens.

REACT 1.2 står for Resort for Active Costal Tourism og er et dansk-tysk EU-projekt, som har til formål at understøtte virksomheders potentiale for at tiltrække flere turister.

Holbæk Kommune, Landdistrikternes Fællesård, Erhvervshus Sjælland og Lejre Kommune er partnere i projektet. På tysk side er partnerne Ostsee – Schleswig-Holstein, Stadt Fehmarn og WFA, Kreis Plön. Projektet er støttet af Interreg Deutshland Danmark og er under udvikling indtil udgangen af 2022.

MitOdense – det, der samler os

MitOdense anvender cookies. Ved at bruge mitodense.dk, har vi behov for at du godkender vores brug af cookies på siden. Cookies er lovpligtigt at informere om og med til at gøre din oplevelse bedre.   Læs mere