fbpx
Odense MitOdense

MitOdense – det, der samler os

MitOdense er influencer i Odense,
der bringer nyheder for Odenseanere. 

Læs her under og følg med på MitOdense Instagram og Facebook for flere spændende historier.

Efter to år med COVID-19 er det nu endelig muligt igen at mødes i hallerne rundt i de danske kommuner, når fremtidens opfindere konkurrerer om de bedste løsninger på klimaudfordringer.

21.200 skoleelever i hele landet er med i Naturfagsmaraton 2022, der løber frem til maj, men nu er det Odense, det gælder, når landets største naturfagskonkurrence indtager i Holluf Pile Skolens Hal den 21. og 22. februar, og 725 elever fra 5. og 6. klasser konkurrerer om de mest kreative løsninger på alt fra tøjspild, apps og vindbiler til klimavenlige huse og broer.

Vi skal endelig mødes fysisk!
Naturfagsmaraton er kendt for at fylde haller i hele landet med tusindvis af skoleelever fra januar til maj, når der kæmpes om at vinde trofæet. Men på grund af COVID_19 er de første konkurrencer i år blevet afholdt i klasserne, mens Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton, har sendt live fra studiet i det runde hus i Bjerringbro. Herfra har de guidet elever og lærere gennem dagen på tryg, festlig og forsvarlig vis. Sidste år var elever landet over hjemsendt på grund af COVID-19, så Naturvidenskabernes Hus er velkendt med de udfordringer, det førte med sig i forhold til hurtigt at omstille sig til et virtuelt koncept.

En fest for fællesskab og for naturfag
Derfor er glæden også stor over endelig at kunne pakke varevognen og tage på turné rundt til resten af de 45 kommuner, der er med i konkurrencen. Værterne Sara Kande, Sofie Waltersdorf Smed og Mikkel Skau Tolstrup står klar til at tage på farten for sammen at styre slagets gang, og de ser frem til endelig at møde elever og lærere fysisk i hallerne, hvor omdrejningspunktet er sammenhold og begejstringen ved at arbejde som opfinder, udvikler og ingeniører.

Vi glæder os til at skabe feststemning og fokus på fællesskabet, som er supervigtigt. Eleverne skal have en god dag, hvor de oplever at være en del af Naturfagsmaraton-universet, og får mulighed for at mødes og vise hinanden de kreative løsninger på de opgaver, de har arbejdet med.

Mikkel Skau Tolstrup.

Brobyggere med hjælp fra COWI
Alle opgaver tager udgangspunkt i den fiktive by, Grønby, der i år blandt andet har brug for en ny bro, der skal gå hen over en trafikeret vej, så cyklister og fodgængere kan komme sikkert over på den anden side. Eleverne skal prøve at arbejde som rigtige ingeniører, når de selv skal bygge en bro, men i stedet for at arbejde med beton eller træ, skal de undersøge, hvordan de kan gøre broen stærk, selvom den er bygget af pap. Opgaven er udviklet i samarbejde med COWI.

Vi ønsker at vække elevernes fascination for byggeri og anlæg, så de får lyst til at uddanne sig inden for de tekniske fag og senere arbejde i vores branche. Eksempelvis som ingeniør, for vi har i stigende grad brug for fremtidens STEM-talenter. Med Naturfagsmaraton får eleverne her en god og praktisk indføring i, hvilke overvejelser der ligger bag, og hvad det kræver at bygge en bro.

Jasper Kyndi, direktør for COWI i region Midtjylland og markedsdirektør for COWI i Danmark.

Med virkeligheden som afsæt
Naturvidenskabernes Hus samarbejder aktivt med virksomheder og brancher om at skabe frugtbare forbindelser mellem skolernes fag og virksomheders praksis. Et centralt element i Naturfagsmaraton er netop at sikre, at eleverne arbejder med løsninger på reelle udfordringer, og ved at udvikle opgaver i fællesskab med virksomhederne, skaber det også opmærksomhed omkring de mange spændende job- og karrieremuligheder.

Vi håber at inspirere børn og unge, når de møder naturvidenskaben på en anden måde og får mulighed for at arbejde innovativt og eksperimenterende med problemstillinger, de måske endda kan genkende fra hverdagen. Når de oplever, at de kan skabe nye løsninger, der gør en forskel, bliver det måske en vigtig erfaring, som også er med dem, når de senere skal vælge uddannelse og vej i voksenlivet.

Maiken Lykke Lolck, Direktør i Naturvidenskabernes Hus.

En anden opgave er udviklet i samarbejde med Demant, og her skal børnene reflektere over helt andre problemstillinger når de bl.a. skal måle støjniveauer og bygge et lydtæt rum af særlige materialer.

Fri og kreativ med en bunden opgave
Udover at samarbejde med virksomheder om udviklingen af opgaver, er både lærere, læsevejledere, elever og eksperter inden for didaktik og specifikke fagområder også med i processen. Opgaverne er bevidst udviklet sådan, at de kan løses på mange forskellige måder, så eleverne kan gå eksperimenterende til værks uden at tænke på, at der kun findes én rigtig løsning. Det højner elevernes selvtillid inden for naturfag, når de får lov at arbejde undersøgende med et fag, hvor også samarbejde, problemløsning, kreativitet og formidling er i fokus. Og det er det i dén grad til konkurrencen, når elever og lærere møder hinanden online og i sportshaller over hele landet.

Motiverende – også for lærerne
Naturfagsmaraton sætter naturfag på dagsordenen lokalt og regionalt, og så er konkurrencen og forløbet op til også med til at videreuddanne de medvirkende lærere, der får værktøjer og erfaring med undersøgende og praktisk undervisning. Opgaverne er også med til at vise, hvor mange muligheder, der er inden for STEM-fagene, som måske kan inspirere nogle til at se spændende fremtidsperspektiver her – især hvis man gerne vil arbejde med klima, bæredygtighed og mennesker, og også gerne vil gøre en forskel.

Følgende skoler er med den 21. februar:

  • Hjalleseskolen
  • Holluf Pile Skole
  • Hunderupskolen
  • Lumby Skolen
  • Odense Designakademi
  • Sanderumskolen
  • Spurvelundskolen

Følgende skoler er med den 22. februar:

  • Abildgårdskolen
  • Munkebjergskolen
  • Risingskolen
  • Provstegårdskolen
  • Tarup Skole

Faktaboks: Om Naturfagsmaraton

• I år er over 21.200 elever fra over 848 5. og 6. klasser i hele landet tilmeldt fra 52 forskellige kommuner.

• Der er 64 konkurrencedage, hvor af en er online (foruden de første konkurrencedage, der pga. COVID-19 også afholdes online).

• Konkurrencedagene afvikles fra januar til maj og er afslutningen på undervisningsforløbet.

• Det er 18. år i træk, at Naturfagsmaraton afholdes

Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos.

Naturfagsmaraton: Udfordringer i Grønby
Eleverne skal til Naturfagsmaraton arbejde med at løse nogle af de spændende udfordringer der er, når man bor i en by. Opgaverne tager udgangspunkt i den fiktive by ”Grønby”, som er et billede på en helt almindelig dansk provinsby. Grønby er en populær by, og der flytter hele tiden flere mennesker til byen. Samtidig ønsker beboerne at passe godt på byens natur og på de ressourcer, der er til rådighed. Med udgangspunkt heri skal eleverne udtænke kreative og smarte løsninger til de udfordringer, tilflytningen giver.

Der er tale om åbne opgaver, hvor eleverne over en periode arbejder bredt inden for faget natur og teknologi. På den måde opnår den enkelte elev større kendskab til forskellige materialers egenskaber og erfarer, hvilket design, der giver den bedste konstruktion.
Som afslutning mødes skoleklasserne i de enkelte kommuner for at konkurrere om de bedste opgaveløsninger, vise deres opfindelser frem og lade sig inspirere af andre elevers løsninger på samme opgave.

Naturfagsmaraton er landets største naturfagskonkurrence og er et undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet. Både elever og lærer får erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, der har til hensigt at øge elevernes interesse i og motivation for at lære mere om naturfag og teknologi. Som en del af Naturfagsmaraton skal eleverne arbejde med opgaver hjemme på skolen i 12-20 lektioner. Opgaverne er forberedelse til en konkurrencedag i foråret, hvor op til 24 klasser i kommunen dyster mod hinanden om, hvem der har de bedste løsningsforslag.

Til Naturfagsmaraton arbejder eleverne undersøgende og eksperimenterende
Opgaverne til Naturfagsmaraton tager udgangspunkt i en engineering-didaktik, hvor engineering forstås som ingeniørernes arbejdsmetode. Det er en anvendelsesorienteret og problemløsende tilgang, som skal løse et konkret problem eller behov. Naturfagsmaraton sætter med didaktikken fokus på hele processen med at udvikle en opfindelse – fra de første undersøgelser til testfasen.

MitOdense – det, der samler os