fbpx
Odense MitOdense

MitOdense – det, der samler os

MitOdense er influencer i Odense,
der bringer nyheder for Odenseanere. 

Læs her under og følg med på MitOdense Instagram og Facebook for flere spændende historier.

Bilsalget i Odense daler stødt og er siden sidste år faldet med 33 procent. I krisetiden er der lærdom at hente fra Japans naturkatastrofer i 2011, erfarer netværket af bilforhandlere Det Digitale Bilhus. 

Nybilsalget i Odense står i skyggen af krig, komponentmangel og kaos i forsyningskæderne. I perioden fra januar til oktober er bilsalget til de odenseanske husstande faldet med 33 procent siden sidste år og 48 procent siden 2019. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Tidens udfordringer vækker genklang til Japans naturkatastrofer i 2011 hos Det Digitale Bilhus, et netværk af Toyota-forhandlere med bilhuse i Odense. En tsunami, et jordskælv og en atomkatastrofe rystede ikke bare forhandlerne, men hele Toyotas produktion, og bragte bilproducentens indenlandske forsyningskæder i uorden.

Mange af de udfordringer, som bilbranchen står over for i dag, har Toyota tilbage i 2011 set i øjnene og forsøgt at forebygge. Ikke mindst drager vores kunder fordel af, at Toyota har delt produktionen op, så vi har mere end en forsyningskæde at trække på. For at øge produktionseffektiviteten er produktionslinjen konstant forsynet med de rigtige dele i den rigtige rækkefølge.

Roberto de Cruz, forhandler hos Det Digitale Bilhus

Ifølge Roberto de Cruz er Toyotas produktionssystem – i tråd med den japanske mentalitet – strikt og strukturorienteret med detektorer, der automatisk registrerer afvigelser fra standarden, så de hurtigt kan korrigeres. Ved også at efterse leverandører i tredje og fjerde led kunne Toyota blandt de første forudse den globale chipmangel. 

Tættere på de syddanske kunder

I 2021 var Toyota i top tre over de mest udbredte personbiler i Syddanmark med et antal på 51.281 ifølge tal fra Motorstyrelsen. Roberto de Cruz forudser, at den nuværende krisetid vil betyde en udvidelse af Toyota-fabrikker, der leverer til regionen.

Det handler om at risikosprede aktiviteterne og komme tæt på kunderne. Toyota vil producere biler der, hvor de skal bruges. Det er både af praktiske hensyn og for at styrke forbrugertilliden. Sikkerhedspolitik er også forsyningspolitik, og vi vil ikke risikere at skulle lukke, hvis der udbryder krig i et land, som står for hele vores produktion. Krisen er ikke slut endnu, og som forhandlere sover vi med støvler på, så vi er bedst muligt klædt på til fremtidige udfordringer.

Roberto de Cruz, forhandler hos Det Digitale Bilhus

MitOdense – det, der samler os