I en tid med inflation og historisk høje forbrugerpriser køber odenseanerne mere secondhand end normalt.
Svækket privatøkonomi og firmaers forsinkede leverancer giver genbrugstrenden vind i sejlene, siger professor.
Den stigende inflation og krigen i Ukraine rammer odenseanernes pengepung, og det har fået flere til at spare op. Det mærkes tydeligt hos Another’s Legacy, som er landets største forhandler af vintage og secondhand smykker. Alene fra august til september har brandet oplevet en stigning i omsætningen på 57 procent i Odense.
Det er kommet bag på os, hvor stor interessen for vores vintage-varer er blevet. Vi mærker det tydeligt her et halvt år efter krigens udbrud, hvor salget stikker helt af i Odense.
Sander Lerche Rasmussen, direktør hos Another’s Legacy.
Ifølge en befolkningsundersøgelse foretaget af Nordstat for Landbrug og Fødevarer har økonomiske bekymringer fået hver femte til at ville genbruge mere. Det ses også hos DBA, som havde et lille fald i besøgstallet lige efter krigens udbrud, hvorefter kurven tog et markant ryk opad med godt 15 procent i maj. Lige siden har DBA haft flere månedlige besøg end før krigens udbrud, oplyser de.
Genbrug giver luft i budgettet
Ifølge Sebastian Zenker, ekspert i forbrugeradfærd og professor i afsætningsøkonomi ved Copenhagen Business School, mærker mange nu for alvor at have færre penge mellem hænderne som følge af den stigende inflation og prisstigningerne på blandt andet benzin, fødevarer og elektronik.
De færreste risikerer at ende på gaden, som vi ser i USA og asiatiske lande, men danskerne kan være bekymrede for varmeregningen til vinter. De handler ud fra en ’better safe than sorry’-tankegang og begynder at spare op ved at nedsætte forbruget af ikke nødvendighedsvarer – eller købe dem brugt.
Sebastian Zenker, ekspert i forbrugeradfærd og professor i afsætningsøkonomi ved Copenhagen Business School
Råvaremangel styrker genbrugstrenden
Ifølge en analyse fra Dansk Industri havde over halvdelen af virksomhederne inden for industri og byggeri mangel på materialer i juni. Ifølge Sebastian Zenker giver det såvel professionelle som private secondhand-handlere vind i sejlene.
Virksomheder har været udfordret på at levere sæsonvarer i tide. Møbelvirksomheder i sommersæsonen har manglet råvarer som træ og stål til udendørsmøbler, og tøj- og accessories-forhandlere har været forsinkede med deres sommerkollektion. Det får folk til at søge andre veje og investere i brugte alternativer.
Sebastian Zenker, ekspert i forbrugeradfærd og professor i afsætningsøkonomi ved Copenhagen Business School
Alt tyder på, at vi også kommer til at opleve en tilvækst i kunder, der køber secondhand, hen over de næste måneder.
Sander Lerche Rasmussen, direktør hos Another’s Legacy.
MitOdense – det, der samler os