fbpx

Odense Letbane er et væsentligt skridt tættere på åbning for kørsel med passagerer.

Tirsdag den 26. april har Trafikstyrelsen udstedt de sidste tre udestående sikkerhedsgodkendelser, således at letbanens operatør, Keolis, nu har tilladelse til at køre med passagerer. Samtidig har letbanens entreprenør, COMSA, overdraget letbaneanlægget til Odense Letbane P/S – og togproducenten Stadler Pankow har overdraget det rullende materiel.

Vi har nået en vigtig milepæl. I dag overtager Odense Letbane P/S ejerskabet af både de 14 km. letbanespor og af de 16 togsæt. Samtidig er de sidste sikkerhedsgodkendelser udstedt til vores operatør, Keolis. Dermed nærmer vi os for alvor den endelige idriftssættelse af letbanen. Vi er meget tæt på nu.

Jesper Rasmussen, formand for Odense Letbane P/S.

Odense Letbanes driftsstart er betinget af en række sikkerhedsgodkendelser. Trafikstyrelsen har i dag udstedt de sidste tre i rækken – alle tre er tildelt letbanens operatør og infrastrukturforvalter, Keolis. Henholdsvis et sikkerhedscertifikat som operatør, en sikkerhedsgodkendelse som infrastrukturforvalter og et sæt tekniske sikkerhedsregler, som Keolis administrerer efter, fx i forbindelse med sporarbejde.

De seneste mange uger og måneder har vi været gennem et intenst og koncentreret forløb. Det har krævet en ekstraordinær indsats fra alle involverede parter at nå i mål med den handoverdato, vi fastlagde i begyndelsen af 2022. Jeg vil gerne rette en stor tak til alle, der har bidraget til, at vi nu kan tage hul på sidste etape frem mod driftsstarten.

Jesper Rasmussen, formand for Odense Letbane P/S.

I forbindelse med COMSAs handover af letbanenanlægget er der indgået aftale mellem COMSA og Odense Letbane P/S om udestående opgaver, blandt andet klinkearbejde, tekniske justeringer og – som én af de større opgaver – genetablering af græs i sporet ud for H.C. Andersens Hus. COMSA vil således fortsat være til stede i Odense i en længere periode – også efter driftsstart.

Keolis indleder prøvekørsel

Fra onsdag den 27. april overtager Keolis ansvaret som operatør og infrastrukturforvalter ved Odense Letbane. 

Vi har set frem til denne dag, for det betyder, at anlægsarbejdet nu er færdigt, og banen og sikkerhedssystemerne er godkendt af myndighederne.

Thomas Brændstrup, letbanedirektør ved Keolis Danmark A/S.

Keolis overtager ansvaret for letbanen i Odense og skal i gang med den sidste operative afprøvning af skinner, tog, signaler osv. Konkret betyder det, at der fra i morgen (27.4., red.) kommer til at køre letbanetog i Odense hver dag fra morgen til aften efter den samme køreplan, som når banen kommer i endelig drift, dog med den meget vigtige tilføjelse, at der stadig ikke er passagerer med. I enkelte perioder kan driften dog stå stille, idet Odense Letbanes entreprenør, COMSA, skal udføre restarbejder.

Vi forventer, at prøvekørslen vil stå på i cirka en måneds tid. Vi glæder os til at komme i gang, og jeg er sikker på, at letbanen bliver en kæmpe gevinst for den offentlige trafik og ikke mindst for alle i Odense.

Thomas Brændstrup, letbanedirektør ved Keolis Danmark A/S.

Odense Letbane forventer inden for nærmeste tid at kunne fastsætte endelig åbningsdato.

Forrest: Letbanedirektør ved Keolis, Thomas Brændstrup (tv), og direktør for drift og vedligehold ved Odense Letbane, Dan Ravn, underskriver aftalen, der betyder, at Keolis fra 27. april overtager ansvaret som operatør og infrastrukturforvalter ved Odense Letbane. Bagerst: Peter Lanng Nielsen (tv) adm. direktør Keolis Danmark A/S og Michael Jalkin, fungerende adm. direktør, Odense Letbane

MitOdense – det, der samler os

MitOdense anvender cookies. Ved at bruge mitodense.dk, har vi behov for at du godkender vores brug af cookies på siden. Cookies er lovpligtigt at informere om og med til at gøre din oplevelse bedre.   Læs mere