Odense Letbane indstiller al letbanedrift fra og med lørdag den 6. juni grundet mangel på sikkerhedsgodkendelse.

Det betyder, at de tre letbanetog, som siden 22. maj har kørt på strækningen mellem Tarup Center og IKEA, dermed også indstiller kørslen.

I stedet vil hele letbanestrækningen mellem Tarup Center og Hjallese Station blive betjent af erstatningsbusser. Busserne vil køre hvert 15. minut i hele letbanens normale driftsdøgn fra kl. 05 eller 06 morgen og indtil efter midnat.

Vi må nu konstatere, at det ikke er muligt at få en ny sikkerhedsgodkendelse udstedt inden lørdag (6. juni, red.), som er skæringstidspunktet for, hvornår vores nuværende tre togsæt i drift skal gennem lovpligtigt serviceeftersyn. Derfor har vi ikke anden mulighed end at indstille kørslen helt.

Dan Ravn, adm. direktør ved Odense Letbane.

Onsdag, 3. juni, er situationen, at den uafhængige assessor fortsat er i gang med at gennemgå materiale, som byggeprojektet ved Nyt OUH har tilvejebragt som dokumentation for sikkerheden ved gangbroerne, der fører over letbanesporet ved Nyt OUH.

Tidligst i næste uge 

Når assessoren afslutter sit arbejde, skal dokumentationen videresendes til Trafikstyrelsen, som skal udstede en ny sikkerhedsgodkendelse til Odense Letbane. Denne proces vil tidligst være afsluttet i løbet af den kommende uge.    

Det er naturligvis en dybt beklagelig situation for letbanens kunder. Men jeg må også understrege, at sagen lige nu er ude af Odense Letbanes hænder. Situationen er påført letbanen udefra. Derfor har vores fokus de seneste to uger været på at få alle involverede parter til at læne sig ind over bordet, så vi får en så hurtig sagsbehandling som muligt.

Dan Ravn, adm. direktør ved Odense Letbane.

MitOdense – det, der, samler os

MitOdense anvender cookies. Ved at bruge mitodense.dk, har vi behov for at du godkender vores brug af cookies på siden. Cookies er lovpligtigt at informere om og med til at gøre din oplevelse bedre.   Læs mere