fbpx

Et enigt byråd i Odense Kommune har vedtaget en ny mobilitetsplan, der skal gøre kommunen CO2-neutral inden 2023. Det betyder lavere hastighed på villaveje og motorvejen ved Odense.

Denne plan med grønnere mobilitet skal bidrage med at reducere 100.000 ton CO2-udledning.

I forhold til nedsættelse af hastighed på motorvejen, så er det ikke en beslutning, kommunen selv kan tage. Staten skal godkende en ny hastighed på motorvejen.

Den nye mobilitetsplan vil også sænke hastigheden på boligveje, veje i bymidten og på handelsgader med 20 kilometer i timen.

Den lavere hastighed skal også indføres på indfaldsveje og trafikveje i kommunen. Der vil også blive skabt mere plads til cyklister og fodgængere i byområder, så flere vil vælge andre transportformer end bilen. Ligeledes skal den kollektive transport udvides.

Den nye mobilitetsplans hovedpunkter:

  • Hastigheden på Fynske Motorvej sænkes til 90 kilometer i timen
  • Hastigheden på stort set alle veje i kommunen sænkes med 20 kilometer i timen
  • Busbane på Søndre Boulevard.
  • Femte nedkørsel til Thomas B. Thriges gade p-kælder lukkes
  • Færre overfladeparkeringer i centrum
  • Trafiklommer til cyklister
  • Dyrere parkering for benzin- og dieselbiler på kommunale p-pladser i centrum
  • Bedre cykelpassager i flere dele af centrum
  • Fodgænger- og cykelzoner omkring alle skoler
  • Cykelsti på Hunderupvej
  • Udvidelse af supercykelstinettet fra Bellinge til centrum.
  • Gratis p-pladser til delebiler
  • Gratis pendlerkort (i en periode), hvis man har mindst 10 kilometer til skole/arbejde
  • Kommunale entreprenørmaskiner skal køre på el

MitOdense – det, der samler os

MitOdense anvender cookies. Ved at bruge mitodense.dk, har vi behov for at du godkender vores brug af cookies på siden. Cookies er lovpligtigt at informere om og med til at gøre din oplevelse bedre.   Læs mere