fbpx

Har robotter følelser? Og hvad nu hvis ens lillebror er en robot? Det er svære spørgsmål, som Odenses 4. klasse-elever nu kommer til at forholde sig til i kølvandet på premieren på en ny biograffilm, Robotbror.

Odense Kommune samarbejder nemlig med folkene bag filmen om at bruge den som anledning til at snakke med børn om teknologiens mange etiske dilemmaer.

Som en del af FilmFyn har Odense Kommune støttet tilblivelsen af den nye biograffilm, Robotbror, der delvist er optaget i Odense. Men også nogle af byens skoleelever spiller en rolle omkring filmen og udviklingen af et tilhørende mobilspil. Derfor er fem klasser inviteret til forpremieren 4. februar, hvor nogle af dem indgår i et børnepanel sammen med filmens instruktør og børnehovedroller. Sammen skal de snakke om de svære spørgsmål, der opstår, når filmens tema om menneskelighed versus kunstig intelligens melder sig på banen.

Kan man føle noget for en robot? 

I filmen ‘Robotbror’ følger vi 11-årige Alberte i en nær fremtid, hvor alle børn har deres egne menneskelignende robotter, der fungerer som personlige assistenter. Da Alberte får sin nye robot, Konrad, ligner han faktisk et menneskebarn, og efterhånden begynder Alberte at føle en ægte forbindelse til Konrad – men kan man overhovedet være venner med en robot? 

Det kan være ret så svært for os mennesker – børn såvel som voksne – at svare på de spørgsmål, der melder sig, når man taler om, hvad robotter og teknologi i det hele taget er i stand til. Med den nye robotfilm er der en konkret handling og nogle konkrete temaer, som børnene kan tage fat i og snakke om, både med hinanden og med familien derhjemme. Det at snakke om robotter og teknologi er også med til at udvikle vores forståelse af os selv som menneske, og derfor tror jeg på, at det her bliver en god mulighed for at tage den svære debat med afsæt i børnenes egne oplevelser.

Børn- og ungerådmand Susanne Crawley

Med dette samarbejde mellem filmen og Odenses skoleklasser, glæder vi os til at opleve filmens tematikker og fortælling få et ægte liv i mødet med dens publikum. Vi håber, at filmens univers og fortælling vil skubbe til børnenes forståelse af teknologi versus menneskelighed og få dem til at undre sig over spørgsmål såsom “kan man være venner med en robot?” eller “kan man programmere følelser?”. Med afholdelsen af et børnepanel ser vi frem til at høre skoleelever tage stilling til lige netop nogle af disse spørgsmål, ligesom undervisningsmaterialet giver filmen og debatten et liv i klasselokalerne efterfølgende, siger filmens producer.

Jasmine Hermann Naghizadeh, producer, Nimbus Film.

Robotsnakken fortsætter i klasseværelserne

Odense Kommune vil være ‘Verdens bedste robotby i børnehøjde’ – og med til den strategi hører at uddanne byens børn i teknologisk dannelse. Derfor har folkene bag ‘Verdens bedste Robotby’ udviklet et undervisningsmateriale, der passer til filmens temaer. 

Materialet skal bruges i løbet af 2022 i 4. klasserne på flere af Odenses folkeskoler, hvor eleverne får endnu mere mulighed for at tale videre om robotters muligheder og begrænsninger. De skal bl.a. arbejde med forskellen på en ægte ven og en robot og kode deres egen chatbot som en slags ven, de kan chatte med.

Fakta

MitOdense – det, der samler os

MitOdense anvender cookies. Ved at bruge mitodense.dk, har vi behov for at du godkender vores brug af cookies på siden. Cookies er lovpligtigt at informere om og med til at gøre din oplevelse bedre.   Læs mere