fbpx

I en økonomisk presset tid søger mange tilbage til et bilmærke, de kender, og bilforhandlere kan med fordel finde de gamle dyder frem og tale ind i kundens bilkøbshistorik, siger bilforhandler.

Efter højere energipriser, krig, komponentmangel og kaos i forsyningskæderne gennem de seneste år har ændret bilejernes købsvaner, er nybilsalget i Odense atter i fremgang. I perioden fra januar til maj har odenseanserne købt 30 procent flere nye biler sammenlignet med samme periode sidste år, viser Danmarks Statistik.

Mange af dem, der prioriterer at købe ny bil, søger imidlertid tryghed i et for dem velkendt bilmærke. Ifølge en rapport fra analyseinstituttet Voxmeter vil cirka hver anden dansker købe samme bilmærke igen, og det svarer til en stigning på 7 procent i maj sammenlignet med maj 2022.

44-årige Per Jensen er blandt dem, der er gået tilbage til et velkendt bilmærke. Han købte i 2022 en Toyota Aygo X efter tidligere af to omgange at have ejet dens forgænger, Toyota Aygo. Han er tilsyneladende ikke den eneste, da netop Aygo-modellen har været kendt som Toyotas mest solgte bil i Danmark, og Aygo X med rekordfart indtog en førsteplads i Toyotas bilsalg i 2022 med 3109 nyregistrerede personbiler.

Jeg har de senere år kørt andre bilmodeller end Aygo, men da min bilforhandler fortalte om den nye Aygo X, blev jeg nostalgisk og endte med at købe den. Jeg havde faktisk ikke forudset, at jeg ville ende med en Aygo X, men i den lidt økonomisk foruroligende tid mærkede jeg behov for en bil, som jeg af erfaring vidste var økonomisk, praktisk og driftssikker.

Per Jensen

Per Jensen har købt sin bil hos Det Digitale Bilhus, et landsdækkende netværk af bilforhandlere. Her oplever man, at netop strategien med at tale ind i kundens individuelle bilkøbshistorik kan være afgørende for et salg i øjeblikket.

Kunderne er ikke til falds for pitch af nye, innovative bilmodeller i markedet, som ligger fjernt fra det velkendte. Det fører langt oftere til et salg i øjeblikket at fremvise opgraderede og nyere versioner af deres forrige bil.

Roberto da Cruz, forhandler hos Det Digitale Bilhus.

Tilbage til de gamle dyder

Under corona vandt online bilsalg for alvor frem som en ny salgstrend, hvor danskerne i stigende grad valgte at konfigurere og bestille bilen på nettet. Det tvang bilforhandlere over en bred kam til at rykke online og markedsføre sig som digitale. Blandt andet Det Digitale Bilhus blev til under en fælles ambition hos 21 bilhuse om at styrke digitaliseringen, men nu har netværket vendt strategien på hovedet.

Som situationen er nu, har vi valgt at skrue markant op for de gamle dyder med at møde kunderne i rare, fysiske rammer, hvor vi kan signalere troværdighed og vække tillid i en grad, som kun kan opnås ved fysisk øjenkontakt. Kunderne efterspørger tryghed over bekvemmelighed i øjeblikket.

Thomas Erner, udviklingschef hos Det Digitale Bilhus.

Driftssikkerhed vægtes højt

Ifølge Thomas Erner er ’driftssikkerhed’ et af de mest benyttede tryghedsfremmende ord i forhandlerlokalet i øjeblikket. Det er også det parameter, som gjorde udfaldet for Per Jensens seneste bilkøb.

Jeg pendler over 200 kilometer til arbejde om dagen, og derfor var det afgørende for mit køb, at bilen havde det nyeste sikkerhedsudstyr. Udover at høj driftssikkerhed giver en tryghed bag rettet, giver det en tryghed rent økonomisk.

Per Jensen

Det Digitale Bilhus er et netværk af seks uafhængige forhandleres i alt 21 bilhuse fordelt over hele landet, der har Toyota som den største fællesnævner. Samlet omsætning eksklusive moms er cirka kroner 1.800.000.000 og et årligt bilsalg på 13.000 styk. www.detdigitalebilhus.dk

MitOdense – det, der samler os

MitOdense anvender cookies. Ved at bruge mitodense.dk, har vi behov for at du godkender vores brug af cookies på siden. Cookies er lovpligtigt at informere om og med til at gøre din oplevelse bedre.   Læs mere