I den gamle kantine på Svendborg Skibsværft, hvor der før blev spist madpakker og drukket termokaffe, er der nu fyldt med kostumekunstens fantastiske kreationer.
Billeder og tekst af Anne Sofie Petersen/Odenseguide
På Frederiksøen midt i Svendborg ligger Danmarks Kostumarium , et sted hvor kostumer fortæller Danmarkshistorie, og hvor der slås et slag for både design og skrædderhåndværk.
Bag idéen og stedet står sytekniker Thomas Sjølander, der er uddannet hos den legendariske Lars Andersen, en af Danmarks mest anerkendte haute couture-skræddere og scenografer. Sjølander har i sin karriere broderet tøj til nogle af verdens største film som “Harry Potter”, “Napoleon” og mange andre.
En udstilling med tråde til historien
Danmarks Kostumarium inviterer sine besøgende ind i et rum på 600 m2, fyldt med kostumer, der rummer kunstnerisk kunnen såvel som kulturhistorie og provokationer.
Sidste år trak man stor opmærksomhed med en storslået udstilling af originale kostumer fra den populære TV-serie “Badehotellet”. Serien, der skildrer hverdagen på Andersens Badehotel i Skagen, i perioden fra 1928 og frem til 1946, har vundet millioner af seeres hjerter både herhjemme og i udlandet. Udstillingen blev en kæmpesucces! Kostumariet fik besøgende fra nær og fjern, blandt andet et besøg af et amerikansk par på krydstogtsferie. De havde udvalgt Svendborg som deres udflugtsmål for at opleve “Badehotellets” verden tæt på.
I år gentager man succesen. Nu med særligt fokus på kvindernes tøj. Seriens kostumier Margrethe Rasmussen giver i udstillingen et indblik i, hvordan kjolerne er designet med sans for både personlighed, klasse og tidsånd. Udstillingen viser bl.a. modens udvikling, under krigens indflydelse på stil og materialer, og hvordan man i de svære tider redesignede og genbrugte aflagt tøj. Det er spændende at se de faktiske kjoler, man kender fra skærmen, og derigennem følge de enkeltes karakteres udvikling gennem årene.

Helgers råbende rober er politisk couture med humor og bid
En fast og farverig del af Danmarks Kostumarium er udstillingen af Anne Marie Helgers ikoniske “råberober”. Det er ekstravagante kostumer, der balancerer mellem politisk kommentar og kunstnerisk udtryk. Helger har doneret de overdådige kreationer til museet., og kalder sig selv for stedets ambassatrice. Som tak har museets frivillige i år strikket en meget kreativ og farverig kjole til hende. En kjole der naturligvis har fået en fremtrædende plads ved indgangen til Anne Maries univers.
I udstillingen finder man blandt andet ”RødSplatKlat-sættet”, der er en kvindelig version af Anders Fogh Rasmussens velkendte jakkesæt, komplet med rødmalet protest. Der er også ”Vidsløselille-modellen” og MorDanmark-kjolen, der toppes af med en flot storkehat. Den farvestrålende ”Mandela-kjole”, bar Helger som konferencier ved en konference, hvor Nelson Mandela selv deltog. Han var meget begejstret for kjolen og spurgte om det var den Danske Nationaldragt?
Protest-kjolerne har hver sin historie. Flere af dem har været brugt i demonstrationer, på scener og i tv, og samlingen viser med al tydelighed, at klæder ikke bare skaber folk – tøj kan også være politisk kunst og samfundskommentar.
På podierne er der opsat QR-koder, hvor man kan høre Helger selv fortælle historierne bag de enkelte kjoler. Hendes velkendte stemme, skarpe retorik og vidtrækkende politiske engagement fornægter sig ikke. Helgers råberober både forarger og begejstrer.
Kostumekunst i bevægelse
Ud over hovedudstillingerne byder Kostumariet på nogle mindre udstillinger: Kostumer fra Odense Teater, en lille maskeudstilling fra Maskepot i Ryslinge, et indblik i tv-programmet “Den næste tøjdesigner” og ikke mindst Thomas Sjølanders vidunderlige broderier.
Kostumerne i Danmarks Kostumarium appellerer både til modeentusiaster, historieinteresserede og almindeligt nysgerrige besøgende. De viser, hvordan tekstiler, snit og detaljer kan mere end blot være til pynt. Tøj kan formidle kulturhistorie, skabe debat og opfordre til dialog.
MitOdense – det, der samler os