fbpx
Odense MitOdense

MitOdense – det, der samler os

MitOdense er influencer i Odense,
der bringer nyheder for Odenseanere. 

Læs her under og følg med på MitOdense Instagram og Facebook for flere spændende historier.

VisitDenmark og Epinion har taget temperaturen på borgernes holdning til turismen i deres lokalområder. 

Undersøgelsen viser stor opbakning til fynsk turisme, og det er et stærkt fundament, når der skal arbejdes med en bæredygtig turismeudvikling for Fyn som destination. De lokale borgere er nemlig vigtige stemmer at lytte til, når de mange oplevelsesrige lokalområder skal styrkes. Det er Destination Fyn, der har bestilt undersøgelsen.

På Fyn har hele 1577 borgere udtrykt deres holdning til turismen i en helt ny undersøgelse, som Epinion har gennemført for VisitDenmark. Analysen er lavet for at få en fornemmelse af lokalbefolkningens syn på turismen i Danmark og deres lokale områder.

Resultaterne er meget positive set på nationalt plan, og på Fyn er befolkningen mindst lige så begejstrede for de lokale turister som landsgennemsnittet:

  • 73% mener, at fynsk turisme har flere positive end negative konsekvenser for lokalområdet

 Generelt er der meget få fynboer, som oplever, at turismen skaber problemer:

  • 92% mener, at turismen ikke skaber problemer
  • 7% angiver, at turismen skaber problemer dele af året
  • 1% oplever problemer hele året.

Fynboerne er generelt glade for, at der er turister i deres lokalområde:

  • 72% mener, at lokalområdet skal fortsætte med at promovere sig selv for at tiltrække turister. 
  • Næsten samme andel er stolte over, at turisterne vil besøge deres lokalområde.

Undersøgelsen taler ind i de grundlæggende principper, som gennemsyrer den fælles fynske vision for bæredygtighed i turismen, og som skal sikre at turisterne også de kommende år kan komme til Fyn og få “indtryk med positivt aftryk”.

Det handler i høj grad at have øje for hele destinationen, og se det som et levende økosystem, hvor det har stor betydning, hvilke spor turisterne efterlader sig, og hvordan det påvirker lokalbefolkningen og den ø, vi bor på.

Forretningsudvikler Mark Hauge Østergaard, Destination Fyn.

Det er første gang undersøgelsen gennemføres, men tanken er, at den skal gentages løbende og Destination Fyn vil følge udviklingen med stor interesse.

MitOdense – det, der samler os