fbpx

Forbrugernes forventninger til Danmarks økonomi er dalet. I takt med det har mange ændret købsadfærd, og ikke mindst tilbudsjagten er kommet i fokus hos mange forbrugere, oplyser odenseansk detailbutik.

Det er dyrere end nogensinde at være dansker. Forbrugerne oplever fortsat høje priser, og deres forventning til Danmarks fremtidige økonomiske situation har været faldende de seneste fem måneder, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Ifølge fremtidsforsker Kirsten Østergaard Poulsen spiller det ind på forbrugsvanerne, at mange går en dyr vinter i møde. 

Ud over et økonomisk pres fra energipriser og inflation skal mange i januar omlægge deres lån, som står til at blive dyrere. Det får i øjeblikket flere til at ændre købsadfærd, og mens nogle fravælger materielle goder, går andre på tilbudsjagt.

Fremtidsforsker Kirsten Østergaard Poulsen

En massiv efterspørgsel på sænkede priser nikker man genkendende til hos Basic & More i Odense. Butikken sælger isenkram og boliginteriør, der blandt andet kommer fra overskudslagre, er fejlemballeret eller udgået, og derfor ofte sælges for op mod 70 procent billigere end vejledende udsalgspriser.

Vi kan mærke, at den økonomiske usikkerhed bestemt påvirker mange af vores kunder, og som derfor i høj grad er på udkig efter varer med sænkede priser. Det kan vi tilbyde, fordi vi opkøber restpartier og overskudsvarer og sælger dem billigt.

Sara Salling Stokholm, butiksansvarlig hos Basic & More i Odense.

Vægter langsigtede løsninger

Som et led i at spare penge oplever Basic & More i Odense, at mange for tiden vægter kvalitet, hvor pengepungen tillader det.

Rigtig mange kunder efterspørger originale mærkevarer og godt design i en høj kvalitet, og vores kunder er vilde med, at størstedelen af vores varer er restparti og overskudsvarer, fordi de ser en værdi i det holdbare og langsigtede.

Sara Salling Stokholm, butiksansvarlig hos Basic & More i Odense.

Forbrugerne handler forskelligt

Selvom mange fravælger store forbrugsgoder og har fokus på at spare penge i øjeblikket, betoner Kirsten Østergaard Poulsen en fortsat diversitet i forbrugeradfærden.

Den seneste tid og sidste år med har ændret mange forbrugeres adfærd, men det er vigtigt at påpege, at vi ikke alle er ens, og vi agerer forskelligt i usikre tider. Vores købsadfærd er i høj grad linket til vores personlighed og værdier, så mens nogle for eksempel er åbne, nysgerrige og risikovillige, er andre bekymrede, påpasselige og tilbageholdende i købssituationer.

Fremtidsforsker Kirsten Østergaard Poulsen

MitOdense – det, der samler os

MitOdense anvender cookies. Ved at bruge mitodense.dk, har vi behov for at du godkender vores brug af cookies på siden. Cookies er lovpligtigt at informere om og med til at gøre din oplevelse bedre.   Læs mere