fbpx

Den 1. september 1982 bestilte Vestre Landsdelskommando (VLK) en særtransport hos DSB. Den kolde krig havde på dette tidspunkt ligget som et åg over Danmark i godt tre årtier, og det konstante beredskab blev løbende øvet og styrket. Særtransporten fik betegnelsen Toganmeldelse nr. 487.

Militærtransport af usædvanlig karakter
Af toganmeldelsen fremgår det, at det er en militærtransport af usædvanlig karakter. VLK havde nemlig bestilt kørsel af militært materiel og personel. Herunder de særlige Slmmps-fladvogne, der skulle transportere Leopard 1-kampvogne. Transporten skulle til Boostedt i Tyskland, hvor der var et militært øvelsesanlæg. Danmarks Jernbanemuseum vil gerne belyse nutiden fra et fortidigt perspektiv. I lyset af de katastrofale begivenheder i Ukraine er den kolde krig igen på alles læber.

Leopard 1-kampvogn
Hovedgenstanden i udstillingen er netop en Leopard 1-kampvogn på en Slmmps-fladvogn og sammen med den originale Toganmeldelse nr. 487 vidner det om det store beredskab, der var dengang. Det kan i dag være vanskeligt at forestille sig det enorme apparat, der arbejdede bag kulissen og som altid, hele tiden, skulle være beredt på et angreb.

Foruden støtten til Forsvaret skulle DSB indgå i det civile beredskab med et større antal bedriftværn, hvis opgave var at redde liv og begrænse skader efter et angreb.

Bedriftværnslokale med planspil
I udstillingen er der opbygget et bedriftværnslokale. DSB havde mange store arbejdspladser og derfor også mange bedriftværn under den kolde krig. I kælderrum eller andre egnede steder sad de lokale bedriftværn og øvede mulige scenerier ved angreb. Således også på Centralværkstedet i København. Her sad lederne af bedriftværnet omkring en yderst detaljeret plademodel af Centralværkstedets område. Som et større brætspil gennemgik de Planspil, der alle havde det samme udgangspunkt; Centralværkstedet var blevet angrebet af fjendtlige styrker fra Øst. Plademodellen står som en central genstand i det bedriftværnslokale, der er bygget op i udstillingen.

Udstillingen åbnede den 29. juni 2023.

MitOdense – det, der samler os

MitOdense anvender cookies. Ved at bruge mitodense.dk, har vi behov for at du godkender vores brug af cookies på siden. Cookies er lovpligtigt at informere om og med til at gøre din oplevelse bedre.   Læs mere