fbpx

Danskernes higen efter lavprismad i øjeblikket har ført til et usædvanligt boom i burgersalget hos The Burger Concept i Odense efter at have dumpet prisen på burgere hele januar.

The Burger Concept har haft sin bedste omsætningsmåned nogensinde efter at have dumpet prisen på burgere til 29 kroner i kædens 11 fysiske restauranter hele januar.

Normalt er salget ellers på sit laveste i januar efter en dyr julemåned, og hvor nytårsforsættet om en sund livsstil sætter ind. Men i en tid, hvor inflation, energikrise og høje forbrugspriser presser danskerne på økonomien, har The Burger Concepts nedslag i burgerpriser ført til et boom i burgersalget, som er ottedoblet sammenlignet med januar 2022.

Danskerne er vilde med kampagner og lavprismad i øjeblikket, og vi har svært ved at følge med. Vores medarbejdere er ekstraordinært pressede, bestillingstiden for kunderne er længere end normalt, og når vi bestiller varer hjem, der er estimeret til at strække til tre dage, løber vi tør efter tre timer.

Simon Franck, medejer af The Burger Concept.

Kunderne bestiller kyllingeburger

Den klassiske bøfburger er normalt bestselleren hos The Burger Concept, men i januar 2023 er kyllingeburgeren kundernes klare favorit.

Vi sælger faktisk flere kyllingeburgere end bøfburgere i øjeblikket. Kunderne kommer gerne flere gange dagligt eller ugentligt efter dem, og jeg tror, det skyldes manges nytårsforsæt om at leve trods alt lidt sundere i januar – selvom kyllingen godt nok er friturestegt.

Simon Franck, medejer af The Burger Concept.

Prisen gør det ikke alene

Ifølge Nationalbankens forudsigelser og Danske Banks beregninger vil inflationen lande på fem procent i 2023, og det vil koste en gennemsnitlig dansk familie bestående af to voksne og to børn 23.000 kroner ekstra om året. Derfor er danskerne fortsat bevidste om at spare penge, vurderer Ashley Brereton, der er ekspert i adfærdsdesign.

Et nedslag i prisen på madvarer vil uden tvivl vække ekstra stor appel i øjeblikket, men prisen gør det ikke alene. Fødevarens smag og kvalitet har også meget at sige. Når det kommer til pengeforbrug, handler de færreste nemlig altid rationelt, da mennesker er styret af følelser og impulser og ofte lader sig drage af den fødevare, der tiltaler dem mest i momentet, uanset prisen.

Ashley Brereton, der er ekspert i adfærdsdesign.

MitOdense – det, der samler os