fbpx

Behovet for mikrobiler er historisk højt i Danmark, vurderer bilekspert Jan Lang. Hos MFA Biler i Odense kan det i høj grad mærkes, at efterspørgslen stiger på de mindste biler.

Historisk store prisstigninger på både biler og brændstof har øget behovet for mikrobiler i Danmark. For forbrugerne er mikrobilen den mest budgetvenlige bilinvestering, og det er derfor en ulempe for dem, at bilproducenterne udfaser den. Det vurderer Jan Lang, der er markedsanalytiker hos Bilbasen.dk.

Mens adskillige bilproducenter dropper mikroklassen, har Toyota holdt fast og taget mikrobilen til nye højder med opgraderingen af deres Aygo-model. Hos bilhuset MFA Biler i Odense mærker man tydeligt efterspørgslen på de mindste modeller.

Lige nu oplever vi stor vækst i salget af vores Aygo X. Kunderne lægger vægt på en økonomisk brugsbil, der scorer højt på sikkerhed, og det gør modellen til en af vores mest populære i øjeblikket.

Peter Frederiksen fra MFA Biler.

En opgørelse fra De Danske Bilimportører viser, at den nye Toyota Aygo X var den bedst sælgende bil i juli 2022.

Bilejere vægter pris og grønne hensyn

Ifølge Jan Lang kan mikrobilens popularitet blandt forbrugere forklares med, at den qua dens størrelse en billig basisbil i indkøb, og den kører længere på literen end større modeller.

Når brændstofpriserne stiger, er det derfor bekvemt for eksempel at kunne køre 25 kilometer på en liter frem for 12 kilometer. Det betyder også, at mikrobilen er mere klimavenlig end andre fossilbiler, og det betyder mere og mere for mange bilejere.

Bilekspert Jan Lang

Mikrobilen kan få comeback som elbil

Ifølge Jan Lang værdsætter forbrugere et bredt udbud af biltyper hos landets bilproducenter.

Når man som bilproducent vælger at udfase mikrobilen, giver man automatisk en stor del af markedet til dem, som fastholder den, heriblandt Toyota. Det svarer til, at Pepsi stopper med at producere Pepsi Cola. Så giver de meget af markedet til Coca Cola. Der er dog en interessant udvikling i gang, hvor mikrobilen i de kommende år vil kunne få comeback som elbil. For nogle bilproducenter, som ellers har droppet mikroklassen, er små elbiler en mere rentabel forretning, fordi de har en billigere teknologi end fossilbiler og dermed er billigere at producere.

Bilekspert Jan Lang

MitOdense – det, der samler os

Det Digitale Bilhus er et netværk af seks uafhængige forhandleres i alt 23 bilhuse fordelt over hele landet, der har Toyota som den største fællesnævner. Samlet omsætning eksklusive moms er cirka kroner 1.800.000.000 og et årligt bilsalg på 13.000 styk. www.detdigitalebilhus.dk

MitOdense anvender cookies. Ved at bruge mitodense.dk, har vi behov for at du godkender vores brug af cookies på siden. Cookies er lovpligtigt at informere om og med til at gøre din oplevelse bedre.   Læs mere