En sen aften i august 1901 brændte lyset længere tid på Fruens Bøge Station i Odense.
På stationskontoret sad forstanderen og talte med opsynsmanden fra den nærliggende cykelbane. De talte om verdensmesterskaberne i banecykling, der blev kørt i Berlin. Den nye verdensmester blev kåret samme dag. Men hvem havde vundet? De besluttede sig for at tage ind til Odense. Gåturen var ikke forgæves, da byens bladredaktioner allerede havde resultatet. Den nye mester var fra Odense og hed Thorvald Ellegaard – og så var han søn af opsynsmanden.
Den såkaldte Kulturarvsboks er kommet til Fruens Bøge – nærmere bestemt parkeringspladsen tæt ved Velodrom Kaffebar – og her vises i perioden 3. juni til 3. juli en udstilling om Thorvald Ellegaard og cykelbanen i Fruens Bøge. Den officielle åbning fandt sted fredag den 3. juni kl. 14.
Udstillingen er lavet af Dalum-Hjallese Lokalarkiv og Historiens Hus i fællesskab og fortæller om cykelbanen i Fruens Bøge, der åbnede i 1894. Her slog Thorvald Ellegaard og andre af tidens populære cykelryttere deres folder. Den første bane var en spartansk jordbane, men allerede i foråret 1895 blev den cementeret.
I begyndelsen af 1900-tallet var Thorvald Ellegaard Danmarks mest succesrige idrætsmand. Han vandt verdensmesterskabet i banecykling seks gange i årene 1901-1911. En bedrift ingen dansk cykelrytter til dato har gjort ham efter.
Hans imponerende meritter på cykelbanen er for længst blevet indhyllet i glemslens tåger. Cykelsporten har fået nye koryfæer. Men i sin samtid var Thorvald Ellegaard en levende legende – og måske den største cykelrytter Danmark nogensinde har fostret. I 31 år var han aktiv, og det blev til i alt 925 sejre verden rundt.
Thorvald Ellegaards succes smittede af på den fine, lille cykelbane i Fruens Bøge. Flere talentfulde cykelryttere kom fra Odense, og byen havde i 1905 flere professionelle ryttere end København.
Men udlandet trak i Ellegaard, og der blev længere mellem besøgene på banen i Fruens Bøge. Cykelbanen mistede sin største attraktion, og publikum begyndte at svigte. Banens dage var efterhånden talte. Søndag den 28. august 1910 blev det allersidste løb kørt.
Cykelbanen blev kort efter revet ned, og grunden blev udstykket til villagrunde. En epoke i den fynske cykelsport var forbi.
Der er gratis adgang.
MitOdense – det, der samler os