fbpx
Odense MitOdense

MitOdense – det, der samler os

MitOdense er influencer i Odense,
der bringer nyheder for Odenseanere. 

Læs her under og følg med på MitOdense Instagram og Facebook for flere spændende historier.

I dag er det 7 år siden TBT-GADE lukkede for de 25.000 daglige bilister gennem Odense bymidte

Thomas B. Thriges Gade lukkede den 28. juni 2014 og med ét vinkede vi farvel til gaden med et brag af en historisk gadefest.

Foto Martin Kierstein

Daværende borgmester Anker Boye samlede  båndet igen på symbolsk vis – nu skulle Odense samles igen. Odense Havn var ikke længere den store livsnerve og industri Havn med mange arbejdspladser for Odense. Behovet for arbejdspladser ændrede sig, så der skulle bruges viden og kontorpladser i bymidten.

Programmet var spækket med sjove, tænksomme, vilde og hyggelige aktiviteter og optrædener. TBT-GADE blev lukket med stil.

Historie

TBT-GADE blev i 1960’erne anlagt som et led i et stort gadegennembrud, hvor en betydelig del af den gamle bykerne blev fjernet for at skabe plads til en moderne trafikafvikling.

Allerede i 1940’erne voksede ønsket om at skabe bedre vilkår for den stigende biltrafik I Odense.  Den 5. maj 1952 vedtog et enstemmigt byråd i Odense at det omfattende gadegennembrud skulle udføres.

Thomas B. Thriges Gade blev påbegyndt i maj 1959, og i juni 1963 kunne første etape åbnes for trafik med en tunnel under jernbanen. TBT-GADEN stod endeligt færdig i sin fulde længde i 1970.

Thomas B. Thriges Gade mødte stor kritik ved sin etablering, idet den skar tværs over og delte det gamle Hans Jensens Stræde, hvor H.C. Andersens hus ligger, og delte Odenses centrale bykerne i to.

Den nye bydel

Foto Odense Letbane

TBT-GADEN er væk og den nye bydel er snart færdig. Der er flotte byrum. En Letbane, der gør det let at komme fra den ene ende til den anden ende af Odense. Og et H.C. Andersens Hus som vil tiltrække national og international opmærksomhed samt mange turister.

H.C.Andersens Hus

Da TBT-GADEN blev anlagte medførte det stor kritik, da folk mente det ødelagde byen og på samme vis medførte det stor kritik, da gaden skulle lukkes. Nu blev det pludseligt besværligt at køre udenom byen, fremfor lige i gennem den. Men vi er sluppet for 25.000 daglige bilister gennem byen og et samlet centrum – det er vel ikke helt tosset.

MitOdense – det, der samler os